Élőben az Arcus Temporumon

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”. A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeibe interneten keresztül is bekapcsolódhatnak az érdeklődők az arcustemporum.com oldalon augusztus 21-23. között.

 

Immár több mint másfél évtizede az augusztus elképzelhetetlen Pannonhalmán az Arcus Temporum Kortárs Művészeti Fesztivál nélkül. A járványhelyzet miatt idén a Pannonhalmi Főapátságnak szűkítenie kellett a programon, azonban élőben közvetíti azokat.

Az érdeklődők már az augusztus 21-i nyitókoncertbe bekapcsolódhatnak az interneten. Beethoven és Kurtág kettősével indul a zenei utazás 19 órakor. A két szerző személyisége között feszülő ellentétet egyik oldalon a fesztivál fő vendége, az orosz Evgeni Koroliov zongoraművész, a másikon pedig Keller András művészeti vezető és a finn szopránénekes, Anu Komsi jeleníti meg. 

Augusztus 22-én a fesztivál visszatér központi alakjához, Beethovenhez. A bécsi klasszika nagyjának 3. zongoraversenyével kezdődik a Concerto Budapest estje. A mű egyszerre mutat előre Beethoven későbbi, újító zongoraversenyei felé és tekint vissza a Mozartra jellemző hangzásvilágra. Ez a kettősség jelenik meg a tételek között is. A darab során az együttes élére ezúttal Evgeni Koroliov áll. Majd Jörg Widmann klarinétművész, karmester és zeneszerző darabja a „Con brio” következik, amely Beethoven-hommage-ként is értelmezhető. Az előadói apparátus, a hangszerelés, a díszítések és a zenei poénok is egyértelműen utalnak a nagy elődre. Ezt az internetezők is felfedezhetik, hisz a hangversenybe ekkor már ők is bekapcsolódhatnak. Az est Csalog Gábor ősbemutatójával folytatódik. Most először hallhatja a közönség Himnusztöredékek című művét.  A sokoldalú művész darabjában a saját maga által kiválogatott himnuszstrófák szövegeiből kibontakozó képzettársításait igyekszik a zene nyelvére lefordítani. Végül az ugyancsak himnusszal felérő, Beethoven 6. szimfóniájával zárul az est. A mű a komponista természet iránti, szinte vallásos rajongását testesíti meg.

A XVI. Arcus Temporum búcsú hangversenyén pedig az ezeréves falak között és az interneten is hallható lesz Vidovszky László Promenád című darabja. A hat, rövid tételből álló művet paraván mögül szólaltatják meg a zenészek, a szerző utasításainak megfelelően. Csak a két szólóhegedűs lép elő időnként és – ahogy arra a cím is utal, a Promenád jelentése ugyanis séta - sétál a kottatartókhoz.  A koncerten ismét hallható lesz Beethoven. A 16. vonósnégyesének harmadik tétele, ezúttal vonószenekari változatban csendül fel. Majd Bach 1738-ban született d-moll zongoraversenyével folytatódik a hangverseny. Végül Messiaen „Az isteni jelenlét három kis liturgiája” című kompozíciója koronázza meg a zárónapot. A három tétel, az isteni jelenlét három formáját – a bennünk lakozó, a magát felmutató és a mindenségben lakozó Istent – jeleníti meg.  A zárókoncerten a Concerto Budapest mellett színpadra lép a Purcell Kórus, Csalog Gábor, valamint a kiváló Messiaen-játékos, Ránki Fülöp és különleges elektronikus hangszerével, az ondes martenot-val Bruno Perrault is.