Keller Andrásról

Keller András világhírű magyar hegedűművész, a nemzetközi összehasonlításban a legkitűnőbbek között számon tartott Keller Quartet alapítója, és 14 éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar főzeneigazgatója. 

Azon kevés világhírű előadóművészek egyike, akik számára a tanítás megkérdőjelezhetetlen imperatívuszát soha nem gyengíti az egyéni siker lélekrabló csillogása. Építő ember, aki – bár hívta, számtalan lehetőséggel csábította a nagyvilág – hazájában maradt. Keller András nem visszatérő, hanem az örök maradó. Az a művész, aki magyarra tanítja a világot. Ahogyan nemrégiben az egykor világot rengető Hungarian Quartet újraindításával kapcsolatban fogalmazott: „Ahogy Végh Sándor, egykori mesterem, majd 1937-től Székely Zoltán vezetésével a Magyar Kvartett tagjai a magyar zene elsődleges hírvivői voltak a világban a háború utáni évtizedekben, ezt a tisztán zenei értelemben vett nemzeti üzenetet kívánjuk továbbvinni.”

Keller András a kamarazenét a legnagyobb mesterektől tanulta; a Weiner-Kurtág-Rados iskola egyet jelent a leglényegibb zenével: Keller náluk, tőlük érti meg Bartókot, s csak onnan visszafelé fejtve, haladva érkezik meg később a klasszika nagyjaihoz. Hubay Jenő, Zathureczky Ede, Kovács Dénes, és tanára Végh Sándor, a magyar hegedűművészet meghatározó mesterei magyarul beszéltek a hangszerükön és univerzálissá lett a művészetük üzenete. Keller András ennek a nemzetközi értelemben kiveszőben lévő zenélésnek örök visszatérője. Ma globális nyelven szólnak a muzsikusok, de általában elmarad az üzenet.

Fiatal hegedűművészként a Keller Quartetet 1987-ben alapította Keller András, a világhírt az 1990-es év hozta meg, amikor egyszerre nyerték meg az Evian String Quartet Competition I. Díját és a Borciani String Quartet Competition I. díját. Számos felvételük közül az első átütő sikert az Eratónál felvett Bartók vonósnégyes-összkiadás hozta – amelyet a kritikusok szavazatai alapján beválasztottak a XX. század 50 legjobb kamarazenei felvétele közé. A Keller Quartet minden idők egyik legsikeresebb vonósnégyese a világon, nemzetközi díjainak nagy részét a magyar zeneművészet tolmácsolójaként kapta.

Keller András 14 éve vállalta egy nagy szimfonikus zenekar felépítésének életet meghatározó terhét. A Concerto Budapest ma Magyarország egyik vezető nagyzenekara. Az együttes 112 éves múltja, az elmúlt évtizedben mutatott kiemelkedő szakmai munkája és morális tartása mellett a Bartóki örökség folytatója. A zenekar közismert szenvedélyes és mindig örömteli játékáról, amely egyedülálló a hazai zenekarok között. Mindezen értékek mellett nemzeti zenei tradícióink és európai keresztény kultúránk elkötelezett képviselőjeként Magyarország kulturális nagykövetévé válhat a következő években. A Concerto nemzetközi sikeréhez a szűkebb zenei világ elit‎ elfogadó támogatása adott, – saját, jól beazonosítható hanggal rendelkezik – ez jelenleg a komolyzenei világban az egyik legjelentősebb érték – ritka mint a fehér holló. Tíz év kalandos és szívós fejlődéstörténete után, a Concerto művészeti vezetőjeként, amennyiben a hangsúlyos külföldi színre lépés anyagi háttere végre megadatik, a világhírű szólistaként szerzett kapcsolati tőkét a Concerto sikertörténetén keresztül most sokszorosan kívánja hazájának visszaadni. Ma a Concerto Budapest játssza a legelkötelezettebben és a legtöbb XX. századi magyar klasszikus és kortárs zenét. 2016-ban a Concerto Budapest Beethoven összes zongoraversenyének felvétele Várjon Dénessel Gramofon díjas lett, valamint bekerült az International Classical Music Award hivatalos jelöltjei közé.

Személyében az előadóművész és a tanár zárt, megbonthatatlan egységben van jelen. Világszerte tart mesterkurzusokat: többek között a New York-i Carnegie Hall-ban, a Yale University-n , a montreali McGill University-n, a londoni Royal Academy of Music-on, a firenzei Accademie Fiesole-n. Több mint tíz éve a világhírű IMS mesteriskola és a Festival d’Aix en Provence Academy egyik vezető tanára. A közelmúltban a Baseli, Berlini, Hannoveri, Lübecki zeneakadémián, idén júliusban pedig a Verbier Festival-on tartott mesterkurzust. 2012-2015 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kamarazene tanszékének vezetője volt. Jelenleg a világhírű londoni Guildhall School of Music and Drama hegedűprofesszora, 2018-ban pedig neki adományozták a zenei tanszék egyik legrangosabb tisztségét, A Bartók Béláról elnevezett professzori pozíciót (Béla Bartók International Chair) Keller András világszínvonalú előadói karrierje és zenei szolgálatai elismeréseképp foglalhatta el.

Szóló- és kamarazene felvételeivel, valamint a Keller Quartet alapítója és első hegedűseként elnyerte a legrangosabb díjakat, például 1993 és 2013 között a Deutsche Schallplattenpreis-t, összesen hét alkalommal. Megkapta Bonn város kitüntetését, Olaszországban pedig az Év Művészének választották. További díjai: Victoire Prix, a japán Record Academy Award, a francia Grand prix du Disque, MIDEM Classical Award (két alkalommal). A Keller Quartet legjelentősebb nemzetközi díjainak nagy részét a magyar zeneművészet tolmácsolójaként kapta, így például Bartók összes vonósnégyesével a Deutsche Schallplattenpreis Nagydíját és a MIDEM - Cannes Classical Awardot 1994-ben, Kurtág György összes vonósnégyesével a Deutsche Schallplattenpreis Nagydíját 1995-ben, Kurtág György Kafka-töredékek művének felvételével 2007-ben a MIDEM - Cannes Classical Awardot , a Caecilia Prix-t (B) az év legjobb kamarazene felvételéért, valamint az Edison Awardot, Caecilia Prix -t és New York Times Best Recordings of the Year díját Ligeti I - II. Quartets and Barber Adagio felvételéért 2013-ban és 2014-ben. 2013-ban neki ítélték az év legjobb kamarazenei felvételéért járó belga Caecilia Prix-t. Elnyerte továbbá az Edison Award -ot, a Premio Abbiati-t (Az Év Művésze díj Olaszországban). 1996 óta az ECM (Universal) exkluzív művésze, de együtt dolgozik a Decca, az EuroArts, valamint a BMC kiadókkal is.