Magyar Krónika Magazin - Keller András: Bartók szellemisége mentheti meg Európa jövőjét

Bár a koncertszezon nyáron szünetel, a Concerto Budapest számos helyen hallható, legközelebb a 10. jubileumi Fesztivál Akadémia Budapest nyitókoncertjén. A zenekar mögött mozgalmas évad áll és előtte egy még sűrűbb szezon. Keller András Kossuth- és Prima Primissima díjas karmestert, hegedűművészt, a Concerto Budapest fő-zeneigazgatóját kérdeztük nyárról és tervekről egyaránt.

Keller Andrással a Magyar Krónika Magazin munkatársa, Ferenczi-Bónis Orsolya készített interjút.

fotó: Felvégi Andrea

A Concerto Budapest nyitja meg a Fesztivál Akadémia Budapest 10. nyári fesztiválját. A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által alapított FAB ünnepi nyitókoncertjén, július 18-án az Ön vezényletével játszik a zenekarral négy szólista, világhírű előadók és ifjú tehetségek egyaránt. Milyennek ígérkezik a velük való közös munka?

2023 óta ez a második alkalom, hogy a Concerto Budapest nyitja meg a FAB nyári fesztiválját, és bár ez még nem nevezhető hagyománynak, de az lehet belőle. Azért is örülök ennek, mert nagyon hasonló Barnabásékkal a zenei felfogásunk, gondolkodásunk és a viszonyulásunk is a fiatal zenészekhez. 2025-től egy stratégiai együttműködést is elindítottunk a Concerto Budapest és a Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) között, hogy minél jobban tudjunk hatni, tenni a magyar zene jövőjéért.

A 10 éves FAB idei nyitókoncertjén Dohnányi ritkán hallható 1. hegedűversenyét adjuk elő a nagyszerű Boris Brovtsynnal, akivel már terveztünk korábban koncertet, de a covid akkor meghiúsította. Mozart c-moll zonograversenye a zongorarepetoár egyik különlegesen szép darabja, amelyet a fiatal Pei Lin Oisin Pu fog előadni, Nino Rota ritkán hallott Divertimentójának zárótételét pedig Strahinja Mitrović nagybőgőművésszel játszunk majd el. Fenyő László fantasztikus szólista, csodálatos kamarazenész, akivel sokat zenélünk együtt hiszen a Keller Quartet tagja. Ő ezúttal egyik kedvenc művét, Csajkovszkij Rokokó variációit adja elő szólistaként zenekarunkkal.

Nyáron folytatódik a Mozart Planet-sorozat is, amellyel a Concerto Budapest zenészei olyan helyeken, kistelepüléseken lépnek fel – zömében ingyenesen látogatható koncerteken – ahol egyébként nem, vagy ritkán szólal meg klasszikus zene. Személyesen fontos Önnek ez a misszió?

Olyannyira fontos, hogy ennek a kiteljesítése a legnagyobb vágyam. Látva azokat a változásokat, amik a mindennapi életünket befolyásolják – fokozódó elidegenedés van körülöttünk, ami mindenkire hat –

úgy érzem, nagyobb szükség van a klasszikus zenére, mint valaha.

A Mozart Planetet ingyenes sorozatként indítottam el néhány éve, a kezdeményezés célja, hogy minél több ember juthasson klasszikus zenei élményhez. Ebben az évben a Petőfi Kulturális Program támogatásával 50 kistelepülésre visszük el a klasszikus zenét, valamint a magyar intézetek szervezésében 8 külföldi fővárosba is. A Mozart Planet mögötti gondolat – A kis hercegben olvashatóhoz hasonlóan –, hogy mindannyiunkban létezik egy titkos hely, ahol szeretnénk lenni. Ezen a bolygón nem érnek csalódások, nem fognak bántani, nem csapnak be – a zene minden bennünk rejlő érzést képes megnemesíteni, és az érzések révén keletkező gondolatainkat fel tudja emelni. Ha hagyjuk magunkat feloldódni benne, mindenképpen valamilyen jót fog okozni a tudatunknak, érzelmi világunknak, és a negatív érzelmeket is pozitívra váltja. Most pedig semmire sincs akkora szüksége az emberiségnek, mint a békére, a szeretetre és az emberi jóra.

A teljes interjút a Magyar Krónika Magazin online felületén IDE kattintva olvashatják.