SCHUMANN: Genoveva-nyitány, op. 81
SAINT-SAËNS: Havanaise, op. 83
SAINT-SAËNS: Rondo Capriccioso, op. 28
MAHLER: 4. (G-dúr) szimfónia
Pasztircsák Polina szoprán, Teo Gertler hegedű
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
Közreműködik: Für Anikó, az Örkény Színház és a Concerto Budapest "INZERT" programsorozat keretében
Mitológia, mediterrán színek, irodalom… Schumann egyetlen operája, a germán mitológiai témát feldolgozó Genovéva alig pár előadást ért meg, ami a szerzőnek újabb depressziós mélyrepülést okozott. Nem úgy, mint az opera borongós hangulatú nyitánya – ez különös módon jóval a libretto előtt elkészült, és már a maga korában Európa-szerte számos hangversenyen elhangzott. A mediterrán és kubai ritmusok egzotikuma minden másnál erőteljesebb hatást gyakoroltak a kor francia zeneszerzőire. A Havanaise és a Bevezetés és Rondo cappriccioso, Saint-Saëns két népszerű zenekarkíséretes hegedűdarabjának első előadói ráadásul a leghitelesebb interpretátorok lehettek: a kubai Rafael Díaz Albertini és a spanyol Pablo de Sarasate. A napfényes hangulatot viszi tovább Mahler legderűsebb, legtöbbet játszott szimfóniája, a 4. is. Ha az első három Mahler-szimfónia a lét és Istenlét komoly kérdéseit taglalta, úgy a 4. a mennybéli életet ábrázolja, méghozzá egy gyermek szemével láttatva. Eredete és megértésének kulcsa Mahlernek A fiú csodakürtje népi verseskötet iránti elfogult szeretetében rejlik, lelki rokonsága egy korábbi éra naiv romantikájával, amely tele van a tavasz ártatlan örömeivel, virágokkal és madarakkal, és egy olyan világgal, amely mentes minden gondtól, kivéve az örökkévaló gondot, hogy ő vajon viszontszeret-e engem…
A Concerto Budapest és az Örkény Színház "INZERT" együttműködése a Favoritok bérletsorozat valamennyi előadásán.
Az Örkény Színház munkájának értelmét az a nyitottság adja,amellyel gyakran fordulunk társadalmi ügyek, kortárs kérdések és egyáltalán a művészi kifejezés lehetőségeinek kitágítása felé. Meggyőződésünk, hogy a színháznak találkozási pontként kell működnie. Ezért a társulat húsz évvel ezelőtti alapításától fogva párbeszédben
vagyunk a társművészetekkel is. E következő találkozást – a zeneművészet kiválóságaival és nem utolsósorban a Concerto Budapest hallgatóságával – kíváncsian várjuk. Az előttünk álló koncertsorozatban társulati tagjaink tolmácsolásában olyan szövegeket hallhatnak, amelyekkel annak a kérdésnek a megválaszolására hívjuk Önöket, hogy a műsoron szereplő zeneművek és utóéletük, szerzőik életútja hogyan hatottak és hatnak mind a mai napig művelődés- és szellemtörténetünkre.
Mácsai Pál,
az Örkény István Színház
igazgatója