Boulez 90
Rituel – In memoriam Bruno Maderna
Incises (magyarországi bemutató)
Sur Incises (magyarországi bemutató)
Közreműködik: Balog József, Borbély László, Fejérvári Zoltán - zongora
Sipkay Deborah, Polónyi Ágnes, Szilvásy Júlia – hárfa
Holló Aurél, Fábry Boglárka, Rostislav Sharaevskiy – ütőhangszerek
Vezényel: Rácz Zoltán
Az Új Dimenziók márciusi koncertje tisztelgés a francia karmester és zeneszerző, Pierre Boulez előtt. Bár a 20. század második felének zenéjére páratlanul nagy hatással volt, életműve alig-alig ismert a magyar közönség előtt – legtöbb műve még el sem hangzott hazánkban.
Boulez
Pierre Boulez eredetileg matematikai tanulmányokat folytatott, 1942-ben viszont Párizsba költözött, ahol a francia főváros konzervatóriumába, ott pedig Olivier Messiaen osztályába került. Karmesteri pályáját jó 20 évvel ezután, 1966-ban kezdi, 1969-ben vezényli először a New York-i Filharmonikusokat, azt a zenekart, amelynek 1971-1977 között vezető karmestere lesz. A XX. század legfontosabb zeneműveinek tolmácsolása mellett Mahler, Bruckner és Wagner műveiben is otthonosan mozog.
A művekről
Három darabon keresztül nyerhetünk egy estényi bepillantást Pierre Boulez világába. Elsőként a legidősebb szerzemény, az 1974-75-ben íródott – és ahogy a cím is utal rá, Boulez társszerzőjének ajánlott - Rituel in memoriam Bruno Maderna hangzik el a Rácz Zoltán vezényelte zenekar előadásában. Az 1990-es évek közepén íródott Incises hosszú idő után az első zongoradarab volt, amit Boulez írt – a szerző azóta kétszer is átdolgozta, legutóbb 2001-ben. A Sur Incises című, az este zárásaként elhangzó, kéttételes darab már címében is utal rá, hogy az Incises zenei anyagán alapul, szerzője a művet az akkor 90 éves svájci dirigens és impresszárió, Paul Sacher tiszteletére írta.