Élőben közvetíti a Hegedűgálát a Concerto Budapest

Január 18-án 19 órától élőben követhető a Concerto Budapest Zeneakadémián megrendezett Hegedűgálája. A közvetítés a zenekar saját YouTube-csatornáján, a Papageno.hu-n és a Zeneakadémia online felületein szabadon lesz elérhető. Az est során négy kivételes művész, Abouzahra Mariam, Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás és Lilia Pocitari adja elő Csajkovszkij, Mendelssohn, Brahms és Bartók hegedűversenyeit Keller András vezényletével. 

 

Baráti Kristóf fotó: Emmer László

A Concerto Budapest január 18-án 19 órától élő adásban közvetíti a Hegedűgálát a Zeneakadémia Nagyterméből. A Keller András művészeti vezetésével és Szabó Stein Imre rendezésében megvalósuló stream elérhető lesz a Concerto Budapest YouTube-csatornáján, valamint a Papageno.hu és a Zeneakadémia online felületein:

Az esemény különleges jelentőséggel bír, hiszen nemcsak a zenei élményt állítja középpontba, hanem tiszteletadás is a magyar hegedűművészet legendái előtt. Keller András, a Concerto Budapest főzeneigazgatója elmondta:

„A fesztivál idején lesz 20 éve, hogy meghalt mesterem, Kovács Dénes hegedűművész, a Zeneakadémia csodálatos egykori rektora, aki 47 éven át tanította hegedűsök nemzedékeit a Zeneakadémián. Egy éven belül elveszítettünk két nagy magyar hegedűs legendát, Rolla Jánost és Pauk Györgyöt. A Hegedű Ünnepét szeretném az ő emléküknek szentelni.”

A Hegedűgálán négy elismert hegedűművész, Abouzahra Mariam, Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás és Lilia Pocitari lép színpadra, akik a hegedűirodalom négy mesterművét, Csajkovszkij, Mendelssohn, Brahms és Bartók hegedűversenyeit szólaltatják meg Keller András vezényletével. A Concerto Budapest koncertmesteri székében ezen az estén Kokas Katalin, az együttes visszatérő vendégművésze játszik.

Bartók Béla: 2. hegedűverseny (BB 117)

Bartók Béla 2. hegedűversenye a 20. századi zene egyik legfontosabb darabja, amely a modern zenei nyelv és a magyar népzene gazdagságát ötvözi. A darabot a moldáv származású, fiatal tehetség, Lilia Pocitari, a 2023-as Bartók Világverseny győztese adja elő. A szerző eredetileg egy nagyívű variációs darabot szeretett volna komponálni, ám a mű megrendelője, Bartók barátja, Székely Zoltán ragaszkodott a hagyományos felépítéshez. Bartók engedett is, meg nem is. Hegedűversenye követi a gyors-lassú-gyors tételrendet, de egyetlen dallamot, a Vikár áltat a Zala megyei Reszneken gyűjtött és Bartók által lejegyzett „Két szál pünkösdrózsa” hangjait tette meg mindhárom tétel központi melódiájává. „Úgyhogy sikerült kifognom rajtad, mégis variációkat írtam” – írta Székelynek Bartók. A mű különösen nagy kihívás elé állítja az előadót, mivel a darabban a virtuozitás és az érzelmi mélység tökéletes egyensúlya szükséges. 

Brahms: D-dúr hegedűverseny (op. 77)

A romantikus repertoár egyik legmonumentálisabb hegedűversenyét, Brahms D-dúr művét Kelemen Barnabás szólaltatja meg, A darab – melyet Brahms Joachim József képességeinek figyelembevételével mindössze néhány hónap alatt írt meg – mély érzelmi gazdagságával, melódiáinak szépségével kiválóan illeszkedik Kelemen Barnabás lenyűgöző zenei kifejezőkészségéhez. A kompozíció végleges formájának, különösen a hegedűszólam kidolgozásának alakításában Joachim meghatározó szerepet játszott. Brahms teljes mértékben támaszkodott a tanácsaira, így a szólórészek technikai bonyolultsága egyben Joachim kiemelkedő hegedűs tehetségéről is árulkodik.

Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny (op. 35)

A romantika másik nagy mestere, Csajkovszkij, D-dúr hegedűversenye a műfaj egyik legismertebb és legkedveltebb darabja. A művet Abouzahra Mariam, a fiatal magyar tehetség adja elő, aki már számos hazai és nemzetközi versenyen bizonyította kiemelkedő kvalitásait. Csajkovszkij versenyműve a dallamok és érzelmek gazdag tárházát kínálja, miközben lenyűgöző virtuozitást követel meg az előadótól. A darab címzettje, Auer Lipót egyenesen játszhatatlannak ítélte a művet, amely aztán mégis megtalálta az utat a közönség szívéhez.

Mendelssohn: e-moll hegedűverseny (op. 64)

Az est záró darabja Mendelssohn lírai szépségű e-moll hegedűversenye lesz, amelyet Baráti Kristóf, a Concerto Budapest 2024/25-ös évadának művésze tolmácsol. A Mendelssohn utolsó alkotókorszakában keletkezett mű számos formai újítása a korabeli közönség számára különösen meglepő lehetett, míg a mai hallgatók többsége számára éppen ez a darab jelképezi a hegedűverseny műfajának időtlen alapművét és viszonyítási pontját.