Exkluzív interjú Jevgenyij Koroljovval

„Már gyermekkoromban úgy döntöttem, Bach zenéjét akarom játszani egész életemben” és teszi ezt Jevgenyij Koroljov október 17-én este a Zeneakadémián a Concerto Budapesttel és a Keller Quartettel közösen.

 „Ha csak egyetlen CD-t tudnék magammal vinni egy lakatlan szigetre, akkor Koroljov Bach-felvételét választanám, mert még az éhségtől és szomjúságtól elepedve is egyre csak ezt a felvételt hallgatnám újra és újra, egészen az utolsó leheletemig.” Ligeti György

Jevgenyij Koroljov október 17-én 19:30-tól a Concerto Budapest szimfonikus zenekarral és a Keller Quartettel lép fel a Zeneakadémia Nagytermében. A világ minden táján elismert kivételes tehetségű zongoraművész az általa megformált művek elmélyült, intellektuális, minden allűrtől és színpadiasságtól mentes megformálásával és azok egyedülálló művészi megközelítésével vált híressé. Közismerten visszahúzódó és zárkózott természete miatt rendkívül ritka, hogy a nyilvánosság előtt megszólaljon. A Concerto Budapesttel - a következő koncert kapcsán - most mégis kivételt tett. Az exkluzív interjúban a művészt Bojta Zsuzsanna kérdezte:

- Honnan ered a kötődése a Keller Quartethez, és a Concerto Budapest szimfonikus zenekarhoz?

- A Keller Quartettel a Berlini Filharmónia kamaratermében játszottunk először egy Brahms zongoraötöst, sok évvel ezelőtt. Számomra óriási öröm volt velük zenélni, mert nagyon hamar kiderült, hogy rendkívül hasonló, gyakorlatilag azonos zenei nyelvet beszélünk. Később aztán a Concerto Budapesttel számos különböző programban működtünk együtt, és mindannyiszor örömmel és megelégedéssel töltött el a közös munka. Nagy örömmel hallom, milyen óriási siker övezi a zenekart Keller András gondos, bölcs és rendkívül inspiráló vezényletével.


Fotó: Fejér Gábor

- Ha jól tudom, 7 éves volt, amikor Glenn Gould-ot hallotta Bachot játszani Moszkvában. Hogyan hatott ez akkor Önre?

- A Keller Quartettel a Berlini Filharmónia kamaratermében játszottunk először egy Brahms zongoraötöst, sok évvel ezelőtt. Számomra óriási öröm volt velük zenélni, mert nagyon hamar kiderült, hogy rendkívül hasonló, gyakorlatilag azonos zenei nyelvet beszélünk. Később aztán a Concerto Budapesttel számos különböző programban működtünk együtt, és mindannyiszor örömmel és megelégedéssel töltött el a közös munka. Nagy örömmel hallom, milyen óriási siker övezi a zenekart Keller András gondos, bölcs és rendkívül inspiráló vezényletével.

- Önt gyakran J. S. Bach muzsikájával kötik össze a zenei életben. Mit jelent Önnek Bach zenéje? 

Bach zenéje alapvető fontosságú számomra.
Azt jelzi, hogy mindennek a világon, az életünknek,
az univerzumban való létezésnek van jelentése.

- Mit tudna nekünk mondani a d-moll zongoraversenyről?  

- A d-moll zongoraverseny Bach sok más kompozíciójával együtt a kontrasztos karakterek megjelenítésére épít. Párhuzamosan van jelen a tragikus vonulat - mely a „Wir müssen durch viel Trübsal” kantátához is köthető -, és tűnik fel aztán a remény. 


Fotó: Gert Mothes

- A Keller Quartettel most a „Pisztrángötöst” játsszák nekünk. Mi a különlegessége ennek a műnek a zongorista szemszögéből?

A „Pisztángötös” egy nagy volumenű mű.  A nehézsége abban rejlik, hogy össze kell hangolni Schubert kedvességét az eleganciájával. Nagyon veszélyes tud lenni az együttes számára, ha túlságosan súlyosan és keményen indítja ezt a művet.

- A magyar közönség óriási megbecsüléssel tekint Önre. Mikor járt nálunk először, és mik az itteni tapasztalatai? 

- 1970-ben jártam először Magyarországon, Professzor Solymosi szemináriumán vettem részt.

A magyar zenészek magas szintű szakmai színvonala és tehetsége,
a kimagasló
kulturális érdeklődés és az emberek kedvessége nagyon megérintett. 

Nem véletlen, hogy Magyarország – különösen a huszadik században – rengeteg nagyszerű zeneszerzőt és termékeny művészt adott a világnak. Remélem, ez a hagyomány nem tűnik el. 
 

- Üzen valamit a magyar közönségnek? 

- A magyar közönség Európa legjobbjai közé tartozik. Azt üzenetem, hogy tartsák meg ezt a csodálatos nívót.

Az eredeti cikk a kultura.hu-n jelent meg
A nyitókép Gela Megrelidze fotója.