Két napos Kurtág workshop a Concerto Budapest szervezésében.

Az egyik legnagyobb szerencsém, hogy gyerekkorom óta Kurtág György a tanárom – mind a mai napig. Neki nem nagyon lehet megfe - lelni, viszont engem pont ez serkent, hogy legalább próbáljam meg. Így Ő valamiképp mindig ott van, amikor próbálok.
Azt hiszem, a hagyományos értelemben vett kortárs zene felől Kurtág nem található meg, vagy legalábbis nehezen. Velem mégis inkább for - dítva történt: az Ő zenéjén keresztül kerültem közelebb Beethoven - hez, Mozarthoz, Schuberthez, de Bartókhoz is. Zenéjében benne van minden, ami régi, de nagyon sűrítve: olyan feszültségteremtő alkotó, aki szó szerint két hang ütközésével képes elmondani egy történetet. Kafka-töredékek című műve egy páratlan szellemi és művészi univer - zum. Ez egyik legnagyobb és legjelentősebb alkotása, amely végig - kísérte a pályámat, és boldog vagyok, hogy mindenütt előadhattam a világon.
A negyventételes műből a kedvencem a Töredékek 2. része, a „Das Wahre Weg”: Az igaz út ott vezet egy kötélen, mely nem a mélység, ha - nem szinte a föld fölé van kifeszítve. Mintha nem is arra volna ott, hogy járjanak rajta, inkább hogy belebotoljanak. (Tandori Dezső fordítása)
A másik kegyetlenül fontos gondolat a Töredékek első részének 16. darabja: „Keine Rückkehr”: Egy bizonyos ponttól nincs visszaút. Eléren - dő ez a pont.
Keller András