Mozart-nap 2. - Zongoranégyes és zongoraötös

Mozart-nap házigazdája: Takács-Nagy Gábor
Zeneakadémia - Nagyterem 

 

MOZART: g-moll zongoranégyes K. 478.
MOZART: Esz-dúr zongoraötös, K 452

Közreműködik: Mihail Pletnyov zongora, Keller Quartet (Keller András hegedű, Szűcs Máté brácsa, Fenyő László cselló), Horváth Béla oboa, Klenyán Csaba klarinét, Mohai Bálint fagott, Tóth Bálint kürt

Mihail Pletnyov páratlan zongorajátéka köti össze a Mozart-nap második koncertjének két mesterművét, a g-moll zongoranégyest és az Esz-dúr zongoraötöst.

 Az 1785-ben Franz Anton Hoffmeister által megrendelt g-moll zongoranégyesben a zeneszerző által oly kedvelt brácsa egészíti ki a hagyományos trió felállást. A kiadó a művet a bécsi amatőr zenészeknek szánta, ám az előzetesen megrendelt három zongoranégyesből végül a zene összetettsége és az előadókkal szemben támasztott technikai követelmények okán a kiadó csak egyet fizetett ki, a további megrendeléseket lemondta, mivel túl nehéznek ítélte meg a darabot. A Keller Quartet tagjai – Keller András, Szűcs Máté, Fenyő László - és Mihail Pletnyov érzelemgazdag, virtuóz előadásmódjukkal méltón szólaltatják majd meg Mozart remekművét, melynek különlegessége az Allegro tétel mély pátosza, hisz ez a hangvétel a korábbi zeneszerzőknél csak a lassú tételekre volt jellemző.

A koncert második felében Mozart Esz-dúr zongoraötöse hangzik fel, melyről a szerző így fogalmaz egy levelében apjának: „Írtam két nagyversenyt (K450 és K451), majd egy kvintettet, az váltotta ki a legnagyobb tapsot. Magam életem legjobb művének tartom... Bárcsak hallhattad volna!” A zongorára, oboára, klarinétra, kürtre és fagottra írt Esz-dúr kvintett, amelyet a zeneszerző 1784. március 30-ra datált, április 1-jén hangzott el először a Burgtheaterben, ahol maga Mozart zongorázott. A szokatlan hangszerösszeállítású művet Beethoven olyannyira csodálta, hogy ugyanerre az együttesre komponálta opus 16-os művét, az Esz-dúr kvintettet. Mihail Pletnyov és a Concerto Budapest fúvós szólistái - Horváth Béla, Klenyán Csaba, Mohai Bálint és Tóth Bálint - a rendkívül izgalmas és magasszintű hangszeres- és kamarazenei tudást igénylő mű fináléjában a szerző által mind az öt hangszerre írt kadenciával búcsúznak a közönségtől.