Szabó Stein Imre: "Tudomásom szerint ilyet sehol senki nem csinál rendszeresen a világon."

Szabó Stein Imre, a Concerto Budapest nemzetközi stratégiai főtanácsadója, valamint audiovizuális médiamegjelenéseinek producere és rendezője, a 2023-as Digital-Media Hungary hivatalos programsorozat keretén belül zenekarunk élő közvetítéseiről adott elő „Szélesvásznú stream - komolyzene a címlapon” címmel.

"Tudomásom szerint ilyet sehol senki nem csinál rendszeresen a világon. Ezekkel a lépésekkel a Concerto Budapest önmagában meghatározó lépéseket tett az új közönség kinevelésében, és persze saját imázsának megalapozásában. Bár roppant feladat Keller András eleve bonyolult, tematikus zenei minifesztiváljait megterhelni egy 12-13 kamerás filmes igényű közvetítés szintén bonyolult és sok összetevős világával - ahol a tét mindig pattanásig feszült és hibának nincs helye -, az eredmény utólag mindig feledteti a nehézségeket. Sőt, önfeledt állapotban zárjuk ezeket a napokat. Az, hogy Magyarország egyértelműen legjelentősebb médiaeseménye - a teljes média-, hirdetési-, ügynökségi-, illetve most már podcast- és vodcast-világ legjelentősebb szereplőit két napra összegyűjtő konferencia -, a csermely Ákos által jegyzett Digital-Media Hungary hivatalos programjába kért tőlem a témában előadást, azt jelzi, hogy a médiavilág is észlelte és felkapta a fejét a közvetítéssorozat rendkívüli és minden előfeltevést megcáfoló sikerére. A „Szélesvásznú stream - komolyzene a címlapon” egyszerre feladvány és izgalmas lecke nekik is."- Szabó Stein Imre

2020: a Pandémia kezdetén a világ legjobb zenekarai elhagyták a koncerttermeket, s zavarodottan keresték a túlélés lehetőségeit. Az etalon Berlini Filharmonikusok, (Digital Concert Hall, 2008., 65.000 előfizető) májusban online fesztivált hirdet: a 4 ingyenes élő közvetítés 90.000 nézőt ér el.

Beköszönt a paradoxon

A klasszikus nemzetközi tömegmédiumok (TV, online hírportálok) sehol nem nyitottak állandó ablakot a magas kulturális tartalmaknak, a saját közösségi média platformok felfuttatására a zenekaroknak lényegében sehol nincs pénze, stratégiája. A streamek jellemzően a minőségi dokumentálás szintjén rekednek, új közönséget nem vonzanak. Az élő közvetítések költségesek, aki fizetős tartalomként akarja közzétenni, drámaian kevés nézőre számíthat. Mindeközben Pandóra szelencéje kinyílt: a jövő közönsége már megízlelte a kép erejét: az élő koncertélmény mellett a digitális élményt is elvárja.

Az ötlet

2020 őszén kereste meg Szabó Stein Imre az Index.hu vezetését egy eredeti, nagy online nézettséget hozó minőségi klasszikus zenei stream-formátum tervével. A Concerto Budapest saját YT vagy Vimeo platformjának költség- és időigényes felfuttatása helyett a megoldást egy erős hírportállal kialakított együttműködésben látta.

Belevágunk a hajmeresztő kísérletbe, hogy komolyzene-közönséggé tegyük az egyik általános profilú nagy hírportál olvasóközönségét!

A formátum lényege egy címlapon (is) zajló exkluzív élő közvetítés volt, amelyet komplex megelőző szerkesztőségi kommunikáció vesz körül, az adás részeként Index werkfilm is bekerül, és valódi média- és közönségeseménnyé válik. Az Index hozzátette a Percről Percre élő kommentár ötletét. A siker másik eleme: közérthető nagyszabású művek, klasszis zenekar (Concerto Budapest), Keller András tematikus minifesztiváljai, amelyek kiváltképp alkalmasak egy adott napon többször megjelenő, összefüggő koncertfolyam megjelenítésére, világsztár szólisták és a zenei streamek szokásos színvonalát drámaian meghaladó filmes élmény. Szabó Stein Imre vezetőrendezőként és producerként eleve úgy tekint a komolyzenére, mint drámai műfajra. A közvetítést megelőzően az Index.hu napokkal előbb már jelentős a zenekarról, a művekről és a szerzőről szóló szerkesztőségi cikkekben kezdi építeni az eseményt, majd egyszerre megjelenik a címlap kiemelt felületén és ott folyamatosan megy a koncert, amelyre rákattintva az olvasó-néző megkapja a hang élményt is, és elmerül a zenében.

Az első fecske

A 2020. november 28-i három koncertből álló Beethoven-napi közvetítésbe 230 000 ember nézett bele hosszabb-rövidebb ideig, ezek 90%-a először merült el a komolyzenében. Azóta 10 nagyszabású élő internetes közvetítésünk ment az Index.hu címlapján, köztük a „Hallgassunk Brahmsot!”, három Mozart-nap, (legutóbb március 5-én), valamint a New York Festivals TV&Film Awards díjnyertes koncertfilmje, a Kárpát Rapszódia magyarországi bemutatója, a MEZZO TV-bemutatót megelőzően. Ezekkel a nagyszabású közvetítésekkel rendre 130-170 ezer embert ért el a zenekar alkalmanként, és alapvetően alapozta meg, hogy a pandémia időszakában a Concerto Budapest vált messze a legnézettebb magyar zenekarrá, mintegy másfél millió embert érve el a klasszikus zene erejével és örömével.